varför sorf ?

Okej, tänkte skriva lite varför jag rider på sorf istället för att skaffa egen häst eller liknande.
För de första så skulle jag ALDRIG ha tid till en egen häst, isf typ delfodervärd, aldrig annars!
Jag tycker sorf är en jätte trevlig plats att vara på, jag blir väldigt lungt & avslappnad på sorf.
Och alla vänner jag fått genom stallet, de är ju fan inte klokt! utan sorf ingen blogg, ALDRIG!
Jag har ridit på sorf i över 7 år snart & i alla dessa 7 år har jag vart med om mkt på sorf.
Innan jag började rida så vågade jag inte ens gå i närheten utav en häst, jag ville inte alls...
Jag grät på ponnyridningar för att de va urläskigt & jag va typ 5 år kanske eller nåt!
När jag precis hade fyllt 9 år så började jag på sorf, första gången så red jag ponnyn tosca.
Jag bestämmde mig direkt för att fortsätta rida & utvecklas, & klara av allt jag önskade.
TÄNK att mitt mål då va att våga trava på en häst ? helt otroligt vad jag har lärt mig på sorf.
Har gått ifrån att inte våga gå i närheten utav en häst till att te.x komma 2a i hoppkm & våga mer.
Jag vågade knappt gå över en bom & nu hoppar jag lätt 1 meter om jag nu skulle få chansen till de!
Och nej jag skryter inte, ville bara förklara så ni förstår mig..
-
Okej, de kanske är många som hatar sorf.. jag håller med en viss del.
Dom kanske skulle byta ut hästarna efter 2 ½ år eller liknande nåt sånt!
Och fixa boxar åt alla hästarna & låta alla hästar få täcken på vintrarna.
ja allt de där vet ni ju redan eftersom många gör såna här åsikts inlägg.
------------------------------------------------------------------------------------------
VAD ÄR ERA ÅSIKTER ANG SORF ?!

Kommentarer
Postat av: johanna

Mina åsikter är nog mest negativa tyvärr. De täckar inte sina klippta hästar, bara några få boxar, de lär ut dåligt, dåligt underlag i ridhuset, tänker typ inte på hästarna.. Sorgligt men san2c de sjunker varje år.

2011-12-29 @ 14:03:13
URL: http://stallkompisaar.blogg.se/
Postat av: Celina

SORF är en väldigt bra ridskola i regel, om man ser bland andra ridskolor. Anledningen till att de har spiltor och inte boxar till alla är för att huset är kulturmärkt och de inte ens får bygga ut, de har alltså dispens och får ha spiltor. Dock är det kontroller ofta att spiltorna inte är för små för just den häst som står i den och även det att hästarna inte tillbringar så mycket tid inne. De går ute halva dagen, sen kommer de in och går lektioner. De får mycket aktivering och sover endast i spiltorna/boxarna. Och det här med att de inte täckar sina klippta hästar beror på att alla faktiskt inte behöver täcke, och dem som behöver täcke har täcke på sig.



Sen det här med att dem lär ut dåligt och inte tänker på hästarna är helt tvärtom. De lär ut bra, har välutbildade ridlärare och tänker absolut på hästarna. Hästarna kommer alltid i första hand.



Tycker INTE att människor som inte är insatta i verksamheten ska uttrycka sig om hur ridskolans hästhållning ser ut. Men det är bara min åsikt. Ville bara säga det!

2011-12-29 @ 21:59:58
Postat av: Amanda

Celina, om du tänker på Johanna med den understa raden så HAR Johanna vart insatt faktiskt.



Jaja, man kan skriva hur mycket som helst, men skriver bara kort och gott vad JAG tycker är bra samt dåligt :)



- tungt underlag i ridhuset (det blir faktiskt jobbigt för hästen i längden, man KAN inte neka det, om en häst går i snitt 1 timme per dag i flera år.. välkommen benskador!!)

- dåligt med uteritter (man kan undervisa elever och lära dom SÅ mycket genom uteritter)

- dåligt täckade.. nu är det väl inte så kallt men annars på vintrarna när hästarna är klippta. Tar vi bort hästarnas naturliga "försvar" mot kylan ska vi även ge dom täcken (dock inte så insatt i denna punkten)

- hästarna får stanna på ridskolan läänge i flera fall.



+ hästarna FÅR åtminstone gå ut varje dag, även om det bara är halva dagar. (vilket är för lite, men många hästar får inte ens gå ut.

+ mycket olika typer av hästar

Finns flera både + och -, men orkar inte skriva mer haha :)

2011-12-29 @ 22:47:53
URL: http://stallkompisaar.blogg.se/
Postat av: acml

Mina åsikter om sorf bygger jag på vad jag anser är en stadigare grund än många andras, som gärna sitter på nätet & tycker en massa, baserat på väldigt lite engagemang & inblick i verksamheten. Så nu tänker jag faktiskt försvara sorf, därför att jag kan & jag vet vad jag pratar om!

Vi har en fin anläggning att vara stolta över, en fantastisk & engagerad ridskolechef som sliter som ett djur, & många, många andra aktiva personer, både anställd personal & ideella, vars enda drivkraft är att få Sorf så bra som möjligt med dom förutsättningar som finns.

Det är många olika individer som ska passa in, det är inte alltid det funkar & det är inte alltid man kommer på vad just den här individen behöver, eller om det ens räcker. Men det finns alltid någon där ute som vet det bättre än dom som jobbar där & som träffar djuret/djuren varje dag.

Tyvärr är det mycket, ja faktiskt, skitsnack som skrivs på nätet om Sorf. Jag förstår inte varför, jag blir mest bara ledsen för jag är en av dom som kämpar för att det ska bli så bra som möjligt.

Många av dessa ”tyckare” som ogillar sorf så skarpt, är inte speciellt engagerade, egentligen. Dom jobbar inte där, dom rider knappt där, kanske en gång i veckan & det är ju ett taffligt försök till engagemang om man verkligen vill göra skillnad & få fram sina åsikter. Det räcker inte!

Är det något man är missnöjd över, då ska man engagera sig! Ordentligt! Gå med i US, prata med styrelsemedlemmar, prata med personal, gör något! Det är BARA så man får en förändring, inte genom att sitta på nätet & spy galla över något man hört eller tyckts sig se, på eller om sorf.



Heja Sorf!!!

2012-01-02 @ 18:51:27
Postat av: acml

Jag kan ju tillägga att det här inte var riktigt mot er, nathalie & övriga, utan det var riktat till dom spridda negativa, diskussioner om sorf som finns på nätet. För nu behöver vi lyfta fram det positiva med sorf!

2012-01-02 @ 18:53:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0