Celinas kommentar!

Jag fick en kommentar från celina & jag tyckte hon skrev den riktigt bra, håller med till 100 procent!
Ville bara att alla ska läsa hennes kommentar, för hon har helt rätt faktist! så läs allihopa :D


"Celina om varför sorf ?:
SORF är en väldigt bra ridskola i regel, om man ser bland andra ridskolor. Anledningen till att de har spiltor och inte boxar till alla är för att huset är kulturmärkt och de inte ens får bygga ut, de har alltså dispens och får ha spiltor. Dock är det kontroller ofta att spiltorna inte är för små för just den häst som står i den och även det att hästarna inte tillbringar så mycket tid inne. De går ute halva dagen, sen kommer de in och går lektioner. De får mycket aktivering och sover endast i spiltorna/boxarna. Och det här med att de inte täckar sina klippta hästar beror på att alla faktiskt inte behöver täcke, och dem som behöver täcke har täcke på sig. 

Sen det här med att dem lär ut dåligt och inte tänker på hästarna är helt tvärtom. De lär ut bra, har välutbildade ridlärare och tänker absolut på hästarna. Hästarna kommer alltid i första hand.

Tycker INTE att människor som inte är insatta i verksamheten ska uttrycka sig om hur ridskolans hästhållning ser ut. Men det är bara min åsikt. Ville bara säga det!"

Kommentarer
Postat av: johanna

Haha, fast en klippt häst behöver täcke. Min häst är en långhårig lurvig ponny och han har vintertäcke på sig! Sorfs hästar blir ju sjuka och får ont lite titt som tätt bl a i ryggen, antagligen dåligt anpassade sadlar och att dom blir kalla om ryggen såklart? Fast varför skulle jag inte få säga mina åsikter jag veet hur sorf är, bara för att ja inte går på ridskolan längre behöver de inte betyda att jag inte vet något. Jag har tillräckligt med erfarenhet för att veta hur en häst ska täckas, ridas och skötas! Jag lär mig inget under lektioner för dom ridlärarna, inte som jag lär mig av privattränare, min mamma eller min ponnys förra ägare.



Min lillasyster kom och sa till mig att hon lärt sig mer under ett halvår då hon tränat för mig på sin medryttarponny, än vad hon gjorde på ridskola på fler år. Dom fick hoppa max 30 cm, aldrig lära sig hur man rider en häst i rätt form, eller ens vilket sittben man ska sitta på. Tycker att ridkskolor är väldigt grymma mot hästarna och i deras hästhållning. JAG är inte positiv till dom, hästarna kan få ett så otroligt mycket bättre liv än så. Fatta vilket liiv för en häst på ridskola i 5 år, helt sjukt ju. Sorf är en av ridskolorna som bara sjunker hela tiden. Och underlaget i ridhuset ska vi inte ens tala om, ryggproblem och benproblem skulle då min häst få om han gick i de där ridhuset en halv dag!

2011-12-30 @ 13:59:26
URL: http://stallkompisaar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0